LITERATUURLIJST ONDERWIJS

Updated: juli 2025

Hieronder staat een selectie van boeken en artikelen die ik in de afgelopen jaren heb gelezen en geraadpleegd. Boeken die zijn gemarkeerd met een * achter de naam van de uitgever, zijn in ieder geval ook beschikbaar als e-book.

BAKKER, S. (2011). Blij blijven in het onderwijs. Zoetermeer: Free Musketeers.

BAMBRICK-SANTOYA, P. (2016). Get better faster: A 90-Day plan for Coaching New Teachers. San Francisco: Jossey-Bass.*

BARTON, C. (2019). Volgens Barton. Lesgeven in wiskunde aan de hand van wetenschap, experts en 12 jaar aan mislukkingen. Culemborg: Phronese. 

BENNETT, T. (2020). Regie in de klas. Culemborg: Phronese.*

BIJLSMA, H. (2024). Zicht op de les. Het meten en verbeteren van leskwaliteit in het onderwijs. Huizen: Pica.

BOOTSMA, M. en NAAIJKENS, E. (2023). Bijna alles wat je moet je weten over thematisch onderwijs. Huizen: Pica.

BORGESIUS, M. en POSTHUMUS MEYJES, S. (2022). Focus op VUT. Vooruitkijken Voorkennis activeren Uitvoeren Terugkijken. Amsterdam: Boom uitgevers.

BOUWMAN, W. (2012). Krachtig anders leren. Veenendaal: Wizard Wise.

BROPHY, J.E. (1996). Teaching Problems Students. New York: The Guilford Press.

BRUGGINK, M. (2017). Activerende werkvormen voor Bètadocenten. Praktische voorbeelden. Antwerpen-Apeldoorn: Garant.

BUURT, A. VAN e.a. (2020). Waarderend leren in het voortgezet onderwijs: Versterken van talent, plezier en motivatie op school. (2de druk). Huizen: Pica.

BURG, C. VAN DER en SIJSLING, H. (2009). Basisboek Activerende didactiek en samenwerkend leren. Zo motiveer je leerlingen in het voortgezet onderwijs. Amersfoort: CPS.

BUZAN, T. en BUZAN, B. (2011). Mindmappen. Vergroot je creativiteit, verbeter je geheugen, verander je leven. (2de druk). Amsterdam: FT Prentice Hall Pearson Education.

CLARK, S. (2016). Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment. Rotterdam: Bazalt Educatieve Uitgaven.

COMPERNOLLE, T. e.a. (1999). Alles went, ook een adolescent. Wegwijzer bij het opvoeden van jongeren. Tielt: Lannoo.

COMPERNOLLE, T. (2018). Zo haal je meer uit je brein: Efficiënter en creatiever werken in een hyperverbonden en multitaskende wereld. (4de druk). Tielt: Lannoo.

CRONE, E. (2008). Het puberende brein. Over de ontwikkeling van de hersenen in de unieke periode van de adolescentie. Amsterdam: Uitgeverij Bert Bakker.

DOORN, E. VAN en LOO, F. VAN (2015). Basisboek mediërend leren. Van medisch labellen naar omgaan met verschillen. Amsterdam: Boom.

DOWLEY, M. en LOVELL, O. (2024). The Classroom Management Handbook. A practical blueprint for engagement and behaviour in your classroom and beyond. Woodbrigde: John Catt.

DUFOUR, R. en FULLAN, M. (2015). De vijf essenties van leidinggeven aan een PLG. Rotterdam: Bazalt Educatieve Uitgaven.

DUFOUR, R. e.a. (2012). PLG: leraren leren samen. Werken aan beter onderwijs in een professionele leergemeenschap. Rotterdam: Bazalt Educatieve Uitgaven.

EBBENS, S. en ETTEKOVEN, S. (2009). Samenwerkend leren. Praktijkboek. Groningen: Noordhoff Uitgevers.

EBBENS, S. en ETTEKOVEN, S. (2009). Actief leren. Bronnenboek. Groningen: Noordhoff Uitgevers.

EL HADIOUI, I. (2011). Hoe de straat de school binnendringt: Denken vanuit de pedagogische driehoek van de thuiscultuur, de schoolcultuur en de straatcultuur. (5de druk 2015). Amsterdam: Van Gennep.

EL HADIOUI, I. (2022). Grip op de mini-samenleving. Over de zoektocht van leerlingen en professionals naar gelijke kansen binnen een stedelijke schoolcultuur. (4de druk). Amsterdam: Van Gennep.

ENGELEN, R. VAN (2023) De groepscode. Zó werk je met groepen. Huizen: Pica.

FLOKSTRA, J.H. (2006).  Activerende werkvormen Voortgezet Onderwijs. Enschede: SLO.

GAARTHUIS, F. (2015). Een goed begin is het halve werk. 10 aandachtvangers en 30 lesopeningen voor het voortgezet onderwijs. (5de druk 2022) Huizen: Pica.

GAARTHUIS, F. (2021). Haal meer uit het einde van je les. 40 lesafsluiters voor het voortgezet onderwijs. (2de druk 2022) Huizen: Pica.

GEERTS, W. en KRALINGEN, R. VAN (2016). Handboek voor Leraren. (2de druk). Bussum: Coutinho.

GERRICKENS, P. (2002). Kwaliteiten. Een verfrissende kijk op eigen-aardigheden.
’s-Hertogenbosch: Peter Gerrickens.

GROOT, A. de, en G. NOBEL. (2005). Een pot met goud. Werkboek intervisie in het onderwijs.  ’s-Gravenhage: Elsevier Overheid.

GOOD, T. L. en BROPHY, J. E. (2008). Looking in Classrooms. (2de  ed.). New York: Pearson.
HATTIE, J. (2014). Leren zichtbaar maken. (5de ed.) Rotterdam: Bazalt Educatieve Uitgaven.

HERRINGTON, D. en KEELER, A. (2017). Teaching Math wit Google Apps, Volume 1. 50 G Suite Activities. New York(?): Dave Burgess Consulting Inc.

HOFMEESTER, N. (2008). Studeren met dyslexie. Antwerpen-Amersfoort: Garant.

HOLLINGWORTH, J. en YBARRA, S. (2019). Expliciete Directe Instructie. Tips en technieken voor een goede les. (11de druk). Huizen: Pica.

HOREWEG, A. (2015). Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs. Een praktisch handboek. Tielt: Lannoo nv.

HOREWEG, A. (2021). Handboek gedrag op school. Huizen: Pica. (3 delen).

KAGAN, S. en KAGAN, M. (2013). Coöperatieve Leerstrategieën. Research, principes en de praktische uitwerking. Rotterdam: Bazalt.

KALDENBACH, H. (2015). Respect! 99 tips voor het omgaan met jongeren in de straatcultuur. Amsterdam: Prometheus.

KALDENBACH, H. (2016). Korte lontjes. 99 tips voor het omgaan met jongeren in de klas. Amsterdam: Prometheus.

KALDENBACH, H. (2017). Machomannetjes. 99 tips om de straatcultuur terug te dringen uit uw school. Amsterdam: Prometheus.

KALDENBACH, H. (2017). Doe maar gewoon. Amsterdam: Prometheus.

KERKHOFFS, J. e.a. (red.) (2006). Rubrics als beoordelingsinstrument voor vaardigheden. Enschede: SLO.

KNEYBER, R. (2010). Orde houden in het VMBO. Culemborg: Handelingsbrutaal.

KONING, A. (1995). In gesprek met de leerling. Houten: EPN.

KORTHAGEN, F. en VASALOS, A. (2003). Flow in werken en leren: Competentieontwikkeling op basis van persoonlijke betrokkenheid en bezieling. Onderwijs & Ontwikkeling: tijdschrift over human resource development, 16(5), 13-17.

KORTHAGEN, F. en VASALOS, A. (2007). Kwaliteit van binnenuit als sleutel voor professionele ontwikkeling. Tijdschrift voor lerarenopleiders. 28-1.

LEMOV, D. (2011). Teach like a champion 3.0. 63 techniques that put students on the path to college. Hoboken: Jossey-Bass.*

LONNEE, H. en TRIERUM, A. VAN (red.) (2000). Probleemwijzer. Handleiding voor het signaleren en hanteren van problemen bij jongeren. Haarlem: De Toorts.

MARZANO, R. en SIMMS, J. (2014). Coaching & reflectie in de klas. Excellent worden en blijven. (1ste druk). Rotterdam: Bazalt Educatieve Uitgaven.

MARZANO, R. en PICKERING, D. (2016). Betrokkenheid! De sleutel tot beter leren. (1ste druk). Rotterdam: Bazalt Educatieve Uitgaven.

MENS, M. (2022). Bananenschillen op school. Over uitglijders in je denken. (2de druk).Huizen: Pica.

MENS, M. (2025). Meesterschap. Over expertise in lesgeven. Huizen: Pica.

NAAIJKENS, E. en BOOTSMA, M. (2018). En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven? Een kwaliteitsaanpak voor scholen. (3de druk 2019). Huizen: Pica. 

NAAIJKENS, E. en BOOTSMA, M. (2020). En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven in het voortgezet onderwijs? Huizen: Pica.

NAAIJKENS, E. en BOOTSMA, M. (2022). De school als werkplaats. Gereedschap voor een sterke kwaliteitscultuur. Huizen: Pica. 

NAAIJKENS, E. en BOOTSMA, M. (2023). Bijna alles wat je moet weten over thematisch onderwijs. Kennis-Gereedschap-Implementatie. Huizen: Pica. 

NAAIJKENS, E. en BOOTSMA, M. (2025). En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven?  Effectieve kwaliteitszorg in het primair onderwijs. 2.0. Huizen: Pica.

NELIS, H. en STARK, Y. VAN (2009). Puberbrein binnenstebuiten. Utrecht/Antwerpen: Kosmos.

PLOEG, J.D. VAN DER (2000). Gedragsproblemen. Ontwikkelingen en risico’s. Rotterdam: Lemniscaat.

QUIGLEY, A. (2017). De zelfverzekerde leraar. Ontwikkel de juiste gewoonten voor een succesvolle les. Huizen: Pica.

REDEKER, B. (2017). De Ringaanpak. Een groepsdynamische benadering voor een veilige klas. (2de druk). Huizen: Pica.

RUIJSSENAARS, A.J.J.M. (1997). Rekenproblemen. Theorie, diagnostiek, behandeling. Rotterdam: Lemniscaat.

SCHELLEKENS, H. (1989). Resultaat gericht Doceren. Groningen: Wolters-Noordhoff.

SCHMEIER, M. (2023). Expliciete Directe Instructie in het VO. Tips en technieken voor een goede les. Huizen: Pica.

SCHOUTEN, J. (2005). Met krijt aan de vingers. Amsterdam: Stichting Lions Quest Nederland.

SIMONSEN, B. en MYERS, D. (2021). PBS in de klas. Verbeter je klassenmanagement met praktische gedragsinterventies. (2de herziene druk). Huizen: Pica.

SITSKOORN, M.M. (2013). Ik wil iets van jou, jij wil iets van mij. Beïnvloed de hersenen om te bereiken wat je wilt. Amsterdam: Bert Bakker.

SITSKOORN, M.M. (2021). Het 50+ brein. Ouder wordende hersenen in de moderne maatschappij. Amsterdam: Prometheus.

SLAGTER, S. e.a. (1999). Coaching in het voortgezet en secundair onderwijs. Amersfoort: CPS.

SLOOTER, M. (2006). Coachen op Contact. Amersfoort: CPS.

SLOOTER, M. (2015). De vijf rollen van de leraar. Amersfoort: CPS.

SLOOTER, M. (2018). De zes rollen van de leraar. Handboek voor effectief lesgeven. (7de druk 2021). Huizen: Pica.

SNOEK, M. (2018). Startende leraren in het PO en VO. Goede begeleiding aan het begin van de loopbaan. Amsterdam: Uitgeverij Pica.

SURMA, T. en KIRCHNER, P. e.a. (2019). Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. (1ste druk). Meppel: Ten Brink.

SWAAB, D. (2016). Ons creatieve brein. Hoe mens en wereld elkaar maken. Amsterdam: Atlas Contact.

TEITLER, P. (2004). Leren in veiligheid. Klassenmanagement en probleemgedrag. Utrecht: Uitgeverij Agiel.

TEITLER, P. (2009). Lessen in orde. Handboek voor de onderwijspraktijk. Bussum: Coutinho.

TEITLER, P. (2016). Lessen in orde. Handboek voor de onderwijspraktijk. (2de herziene druk). Bussum: Coutinho.

TEITLER, P. en TEITLER, R. (2020). Les is meer. 141 manieren om gewenst gedrag te bevorderen. Bussum: Coutinho.

THOMPSON, J.G. (2018). The First-Year Teacher's Survival Guide: Ready-to-Use Strategies, Tools & Activities for Meeting the Challenges of Each School Day. San Francisco: Jossey-Bass.* 

VERHAEGE, P. (2009). Het einde van de psychotherapie. Amsterdam: De Bezige Bij.

VERSTRAETE, I. en NIJMAN, K. (2020). Handboek leren leren voor het voortgezet onderwijs: 5 krachtige leerprincipes vertaald naar de praktijk. (4de druk). Huizen: Pica.

VERSTRAETE, I. en NIJMAN, K. (2020). Werkboek leren leren voor het voortgezet onderwijs: Mentorlessen. (3de druk). Huizen: Pica.

VISSER, Y. e.a. (2005). Coaching, ’n hulp apart. Amersfoort: CPS.

VOS, R., BERBEN, M., en KOOPMAN, J. (2020). Formatief toetsen in de les. Toetsen van het leren om te leren. (1ste druk). Amersfoort: CPS Onderwijsontwikkeling en advies.

WEISFELT, P. (2005). Nestgeuren. Over de betekenis van de ouder-kind relatie in een mensenleven. Soest: Nelissen.

WILLIAM, D. en LEAHY, S. (2019). Formatief evalueren in de praktijk. (2de druk). Rotterdam: Bazalt Educatieve Uitgaven.

Mike Heemskerk



© 1997-2025 Premail / Mike Heemskerk. Alle rechten voorbehouden.